sunnuntai 16. elokuuta 2020

EUERO SUOMEN PELASTAJA?

Valmet Automotivea pidetään Pontoksen ja Kokkiloiden busineksena ja sitä se onkin. Pontos sijoittaa autotehtaaseen, joka on paljon muutakin kuin Daimlerin Mercedes Benz autojen sopimusvalmistaja. Automotiven taustalta löytyy myös merkittävä kiinalainen omistaja: Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), yksi maailman johtavista sähköajoneuvojen akkujärjestelmien ja energiavarastojen toimittajista. CATL:n akkutekniikkaa käyttävät mm. PSA, Hyundai, Honda, BMW, Daimler AG, Tesla , Toyota, Volkswagen ja Volvo.

Toinen merkittävä uutinen pujahti esiin jo ennen koronavirusepidemiaa: Kiina astuu EU:n sähköautomarkkinoille. EU on suojellut omaa autoteollisuuttaan kiinalaisilta kulkuvälineiltä, mutta mitä ilmaisimmin nyt maanosan markkinat aukeavat kiinalaisille sähköautoille. Tämä tietää tavalliselle kuluttajalle sitä, että sähköautojen hinnat putoavat ja ne ovat pian niin taloudellisesti kuin teknisesti varteenotettava vaihtoehto yhä useammalle tavalliselle kansalaiselle.

Sopiikin kysyä, onko Uusikaupunki tulevaisuutta ajatellen askeleen edellä niin Suomessa kuin EU:n alueella. Kun nostamme esiin vielä Vahteruksen, joka on muutamien vuosien aikana kasvattanut työntekijämääränsä reiluun kolmeensataan. Vientiyritys Vahteruksella on tehdas mm. Kiinassa, joten globaalisti ajateltuna voi todeta Uudenkaupungin pullien olevan sopivasti uunissa.

On aivan selvää, että globaali talouden/teollisuuden muutos maailmalla tulee tapahtumaan. Ns. kehittyvät maat ohittavat niin EU:n kuin USA:n määräävän aseman. Kyse on siitä kuinka kauan esim. Suomi nojaa kaikessa Euroopan Unioniin eikä juuri neuvottele tai tee yhteistyötä omilla ehdoilla suoraan kehittyvien maiden kuten Kiinan kanssa. Pelko Kiinan teknologisesta kehittymisestä näkyy hyvin Trumpin hallituksen toimissa TikTokia ja Huaweita kohtaan. Kiina kelpasi USA:lle, kun sen teollisuutta hyödynsivät amerikkalaiset suuryritykset keräten miljardien dollarien jättivoittoja, mutta Kiinasta ei haluta teknologiassa USA:sta riippumatonta mahtimaata. Tälle ei voi mitään, Kiina ei enää lukeudu halvaksi huonojen kopio/lisenssituotteiden valmistajaksi, se halua kanavoida teollisuutensa miljardi voitot kiinalaisille.

Kiinalaisen teknologian kehittymisestä juuri CATL kelpaa loistavasti esimerkiksi. Tuhansien insinöörien voimalla tapahtunut suunnittelutyö on tehnyt maanosamme, Etelä-Korean ja Japanin autoteollisuuden siitä riippuvaiseksi. USA pullikoi tätä kehitystä vastaan samoin Britannia, jonka todellinen syy brexitiin löytyy siitä, ettei se halua upota Saksan ja Ranskan vasallina unionin mukana pysyvään ja rajuun taantumaan. Eikä Kiina ole kehityksen suhteen vanhan mantereen ja USA:n ainoa uhka, sillä Intialla on Kiinan elkeet.

Kiinalle USA ei tule muodostumaan miksikään uhkaksi tai välttämättömyydeksi. EU:n ja USA:n möyhentäessä Arabian niemimaata kiinalaiset ovat kasvattaneet vaikutusvaltaansa mm. Afrikassa tarjoamalla sinne infraa, mutta myös samalla velkaannuttamalla lähes koko maanosan Kiinalle. Kun Afrikan hallittu kasvu alkaa, potin korjaavat kiinalaiset. Kiinan todellinen ainoa uhka tulee maan sisältä. Jatkuvan elintason makuun päässeet kiinalaiset eivät kaipaa häilyvää demokratiaa vaan varmaa vaurauden kasvua. Jos kasvu pysähtyy, alkaa maassa urputus ja kommunistijohtajat syöstään vallasta - siksi näin ei käy, siitä pitävät kommunistijohtajat huolen.
 

Mailma tulee muuttumaan ja Suomen tulee löytää oikea paikka uudessa maailman järjestyksessä, jonka suunnan valitsevat nykyiset kehittyvät maat ja mitä ilmeisimmin niiden kanssa hyvissä väleissä pysytellyt Venäjä. Eurooppa ja mahdollisesti myös USA eivät tulevaisuudessa määrää ja häärää maapallolla. Mitä aiemmin Suomi ryhtyy suoriin neuvotteluihin nykyisten nousevien maiden kanssa, sitä useamman askeleen pysymme muuta Eurooppaa edellä. Meneekö muutokseen viisi vai kymmenen vuotta, sitä ei tiedä kukaan, mutta se on varmaa, että muutos tulee!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!