lauantai 13. syyskuuta 2025

NORJAN KORVATTAVA RASISMIVELKA SUOMELLE!



Norjalaiset saavat kiittää suomalaisten panosta maansa asuttamisessa ja kehittämisessä. Ilman suomalaisia Finnmark näyttäisi aivan toiselta ja kenties siellä puhuttaisiin nyt pääkielenä venäjää. Panoksestaan Norjan elinkeinoelämälle ja yhteiskunnalleen saivat suomalaiset palkkioksi lakien voimalla tapahtuneen syrjinnän. Suomen kieltä ei saanut käyttää esim. kouluissa. Nyt en kirjoita mistään satoja vuosia vanhasta syrjimisestä, vaan sellaisesta rasismista, jonka kokeneita elää yhä joukossamme. Norjassa ei tapahtunut mitään Stalinin suomalaisvainoihin verrattavaa. Niissähän kuoli tuhansia jopa 30 000 suomalaista. Norjassa yritettiin pakkonorjalaistaa merkittävän suurta suomalaisvähemmistöä, se onnistuikin melko hyvin, koska ns. kveeninkieltä puhuvia ei enää löydy kuin muutamia tuhansia. Yhteiskunnan harmonisoinnin ohella suomalaisvähemmistön saamaan kohteluun löytyi syy Suur-Suomen puheiden herättämistä peloista. Harva tietää, että Suur-Suomea kaavailtiin toisestakin suunnasta. Neuvosto-Karjalan kehittäjä ja johtaja Edvard Gylling, vaati alueelle omaa valuuttaa ja uhosi punaisesta, itsenäisestä Suur-Suomesta, johon voisi liittyä Norja ja Ruotsikin. Jokainen voi kuvitella, mitä Stalin tuumi moisista Neuvostoliitosta eroonneesta punaisesta Suur-Suomi -ajatuksesta. Niin kävi, että Edvard Gylling hävisi kommunismin parrasvaloista eikä edes hänen kuolemisajasta/tavasta/paikasta tarjota historiassa yksimielistä tulkintaa. 

En missään tapauksessa halua, että Suomi ryhtyisi ärhentelemään Norjalle ja pohjoiseen syntyisi Turkin ja Kreikan kaltainen NATO:n sisäinen vihanpitokaksikko. Olisi maan tasapuolisen kehittämisen ja huoltovarmuuden takaamiseksi hyvä asia, jos meillä olisi suora meritie pohjoisen kautta Jäämerelle. Korostan Petsamon merkitystä aikoinaan, ilman sitä kauppareittiä Ruotsikin olisi jäänyt ilman asehankintoja 1930-luvulla. Norjan ja Suomen kuuluessa Natoon saattaisi molemmille valtioille, kuten myös puolustusliitolle löytyä hyviä päteviä perusteita sellaisen Jäämeren sataman perustamiseksi, jonka suunnittelusta, valmistuksesta sekä käytöstä päättäisi ja hyötyisi, naapureitaan kuunteleva, Suomi. Jo rakennusvaiheessa pohjoinen saisi runsaasti työpaikkoja, josta hyötyisi eniten Pohjois-Norjan elinkeinoelämä.

Luonnollisesti kaavailemaani satamaan tarvittaisiin laadukkaat kulkuyhteydet muualta Suomesta. Moottoritie ja junarata Kemijärveltä pohjoiseen siten toteutettuna, että ne kunnioittavat sikäläisten asukkaiden kulttuuria ja elinkeinoja. Nyt joku kysyy, mistäpä rahat? Ensinnäkin koko projekti voitaisiin ainakin 50 prosenttia osalta sisällyttää NATO:n Suomelta vaatimiin investointeihin ja EU:n yhteispuolustukseen. Toiseksi voisimme luopua täysin idioottimaisesta Turku-Helsinki tunninjuna hankkeesta. Kolmanneksi valtio hakkaa parhaillaan satojamiljoonia euroja helsinkiläisen parkkipaikan muuttamiseksi ökypalatsiksi ja kansallismuseon laajentamiseksi/uudistamiseksi. Meillä on tällaisia, aivan joutavia, valtion varoja nieleviä hankkeita, joita suurin osa suomalaisista ei koskaan käytä eikä näe, mutta maksaa. Niin ikään uusi pohjoinen ulottuvuus ja meritie muuttaa Suomen taloudellista/kulttuurista/hallinnollista painopistettä, joten pohjaisessa syntyy tarvetta rakentamiselle, kun pääkaupunkiseudun passiiviväestöä siirretään pohjoiseen yhteiskunnalle tuottavaan työhön. Huomioikaa sekin, että tuolloin valtio säästää parhaimmillaan vuosittain satojamiljoonia euroja, kun pääkaupunkiseudun vuokra-asuntojen asumistukikulut romahtavat!

3 kommenttia:

  1. Joissakin edistyksellisissä piireissä on jo aikaisemmin ehdotettu 8 kilometriä leveää käytävää Suomesta Jäämerelle ja se kulkisi Norjan ja Venäjän rajalla, mutta tietenkin Norjan puolella. Nimeksi on ehdotettu Norjasta syntyperäisin olevan Martti Ahtisaaren kunniaksi Maran käytävää. Se voisi olla myös Suvakin käytävä (vrt. Suwalkin käytävä) meidän loputonta suvaitsevaisuuttamme kuvaamassa.

    Pohjois- Norjassa keripukki niitti muuten kansaa ennen kveenien tuloa. Koska ne söivät vain kalaa ja hylkeitä, eikä ollut yhteyksiä Etelä- Norjaan vihannesten ja hedelmien tuomiseksi. Sitten kveenit toivat perunan ja tämä hetelmä hävitti keripukin.

    https://rodionr.vuodatus.net/lue/2023/11/suomelle-maran-kaytava-jaamerelle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos käynneistä ja Nils-Aslakille hyvästä täydennyksestä! Uskoisin yhteistyössä norjalaisten kanssa satamahankkeen etenevän suotuisasti. Rata ja tiestö sinne täytyisi rakentaa paikallisten ihmisten etu huomioiden!

      Poista
    2. Siihen "käytävään", Norjalta ostettavaan alueeseen varmaankin kuulusi myös se omituisen muotoinen kapea kieleke, joka Norjalla työntyy Suomen Inarin ("pään") ja Venäjään nykyisin kuuluvan Petsamon väliin.
      Joskus 1990-luvulla oli puhetta sellaisestakin, että Utsjoki olisi halunnut liittyä Norjaan. Jo silloin tuli mieleeni, että voitaisiinkohan asia järjestää aluevaihdolla: Utsjoki tosiaan luovutettaisiin Norjalle mutta vaihtovastikkeena Suomi saisi Etelä-Varangin kunnan (jonka alueella myös Kirkkoniemen eli Kirkenesin taajama sijaitsee). Täten Suomi saisi yhtyeyden Jäämeren rantaan. Kartalta ilmenee, että Norjan puolella etelä-Varangin ja Uuniemen (Nessebyn) kuntien raja alkaa Suomen ja Norjan rajalta samasta kohdasta, johon Suomen puolella Inarin ja Utsjoen raja itä- tai koillispäässään päättyy, ja siitä kohdasta Varanginvuonoon on varsin lyhyt matka. Niin että jos tuollainen aluevaihto tehtäisiin, Suomen ja Norjan raja kulkisi lähes suorana Tenojoelta Varanginvuonoon. Inarista Kirkkoniemeenhän on jo olemassa tie, Suomen puolella kantatie 92, ja tuossa tapauksessa se olisi kokonaan Suomen puolella. Mahdollinen rautatie voitaisiin rakentaa sitä myötäilemään.

      Poista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!