En missään tapauksessa halua, että Suomi ryhtyisi ärhentelemään Norjalle ja pohjoiseen syntyisi Turkin ja Kreikan kaltainen NATO:n sisäinen vihanpitokaksikko. Olisi maan tasapuolisen kehittämisen ja huoltovarmuuden takaamiseksi hyvä asia, jos meillä olisi suora meritie pohjoisen kautta Jäämerelle. Korostan Petsamon merkitystä aikoinaan, ilman sitä kauppareittiä Ruotsikin olisi jäänyt ilman asehankintoja 1930-luvulla. Norjan ja Suomen kuuluessa Natoon saattaisi molemmille valtioille, kuten myös puolustusliitolle löytyä hyviä päteviä perusteita sellaisen Jäämeren sataman perustamiseksi, jonka suunnittelusta, valmistuksesta sekä käytöstä päättäisi ja hyötyisi, naapureitaan kuunteleva, Suomi. Jo rakennusvaiheessa pohjoinen saisi runsaasti työpaikkoja, josta hyötyisi eniten Pohjois-Norjan elinkeinoelämä.
Luonnollisesti kaavailemaani satamaan tarvittaisiin laadukkaat kulkuyhteydet muualta Suomesta. Moottoritie ja junarata Kemijärveltä pohjoiseen siten toteutettuna, että ne kunnioittavat sikäläisten asukkaiden kulttuuria ja elinkeinoja. Nyt joku kysyy, mistäpä rahat? Ensinnäkin koko projekti voitaisiin ainakin 50 prosenttia osalta sisällyttää NATO:n Suomelta vaatimiin investointeihin ja EU:n yhteispuolustukseen. Toiseksi voisimme luopua täysin idioottimaisesta Turku-Helsinki tunninjuna hankkeesta. Kolmanneksi valtio hakkaa parhaillaan satojamiljoonia euroja helsinkiläisen parkkipaikan muuttamiseksi ökypalatsiksi ja kansallismuseon laajentamiseksi/uudistamiseksi. Meillä on tällaisia, aivan joutavia, valtion varoja nieleviä hankkeita, joita suurin osa suomalaisista ei koskaan käytä eikä näe, mutta maksaa. Niin ikään uusi pohjoinen ulottuvuus ja meritie muuttaa Suomen taloudellista/kulttuurista/hallinnollista painopistettä, joten pohjaisessa syntyy tarvetta rakentamiselle, kun pääkaupunkiseudun passiiviväestöä siirretään pohjoiseen yhteiskunnalle tuottavaan työhön. Huomioikaa sekin, että tuolloin valtio säästää parhaimmillaan vuosittain satojamiljoonia euroja, kun pääkaupunkiseudun vuokra-asuntojen asumistukikulut romahtavat!
Joissakin edistyksellisissä piireissä on jo aikaisemmin ehdotettu 8 kilometriä leveää käytävää Suomesta Jäämerelle ja se kulkisi Norjan ja Venäjän rajalla, mutta tietenkin Norjan puolella. Nimeksi on ehdotettu Norjasta syntyperäisin olevan Martti Ahtisaaren kunniaksi Maran käytävää. Se voisi olla myös Suvakin käytävä (vrt. Suwalkin käytävä) meidän loputonta suvaitsevaisuuttamme kuvaamassa.
VastaaPoistaPohjois- Norjassa keripukki niitti muuten kansaa ennen kveenien tuloa. Koska ne söivät vain kalaa ja hylkeitä, eikä ollut yhteyksiä Etelä- Norjaan vihannesten ja hedelmien tuomiseksi. Sitten kveenit toivat perunan ja tämä hetelmä hävitti keripukin.
https://rodionr.vuodatus.net/lue/2023/11/suomelle-maran-kaytava-jaamerelle
Kiitos käynneistä ja Nils-Aslakille hyvästä täydennyksestä! Uskoisin yhteistyössä norjalaisten kanssa satamahankkeen etenevän suotuisasti. Rata ja tiestö sinne täytyisi rakentaa paikallisten ihmisten etu huomioiden!
PoistaSiihen "käytävään", Norjalta ostettavaan alueeseen varmaankin kuulusi myös se omituisen muotoinen kapea kieleke, joka Norjalla työntyy Suomen Inarin ("pään") ja Venäjään nykyisin kuuluvan Petsamon väliin.
PoistaJoskus 1990-luvulla oli puhetta sellaisestakin, että Utsjoki olisi halunnut liittyä Norjaan. Jo silloin tuli mieleeni, että voitaisiinkohan asia järjestää aluevaihdolla: Utsjoki tosiaan luovutettaisiin Norjalle mutta vaihtovastikkeena Suomi saisi Etelä-Varangin kunnan (jonka alueella myös Kirkkoniemen eli Kirkenesin taajama sijaitsee). Täten Suomi saisi yhtyeyden Jäämeren rantaan. Kartalta ilmenee, että Norjan puolella etelä-Varangin ja Uuniemen (Nessebyn) kuntien raja alkaa Suomen ja Norjan rajalta samasta kohdasta, johon Suomen puolella Inarin ja Utsjoen raja itä- tai koillispäässään päättyy, ja siitä kohdasta Varanginvuonoon on varsin lyhyt matka. Niin että jos tuollainen aluevaihto tehtäisiin, Suomen ja Norjan raja kulkisi lähes suorana Tenojoelta Varanginvuonoon. Inarista Kirkkoniemeenhän on jo olemassa tie, Suomen puolella kantatie 92, ja tuossa tapauksessa se olisi kokonaan Suomen puolella. Mahdollinen rautatie voitaisiin rakentaa sitä myötäilemään.