sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

? JULKINEN - YKSITYINEN - KANSAINVÄLINEN ?

Kunnan ei ole pakko järjestää palveluita itse tuottaen, mutta varsin usein se on ollut turvallisinta, toimivinta ja kohtuullisen edullista. Pitkälti näistä seikoista johtuen Uudenkaupungin valtuusto teki menneen valtuustokauden lopulla päätöksen siitä,että  kaupunki hoitaa ikäihmiset itse tuottamana palveluna apuna käyttäen paikallisia toimijoita. Erityisen voimakkaasti, päätöstä edeltävässä keskustelussa, valtuusto sulki toimijoista ulos suuret kansainväliset yritykset.

Tuntuu, valtuuston yksimielisen päätökseen yhä voimassa ollessa, perin oudolta ja miltei mahdottomalta, että kaupunkiimme nousi ja nousee yhä kansainvälisten toimijoiden po. sektorin kaupungille myyviä laitoksia. Mikä selittää sen, ettei Uudenkaupungin valtuusto noudata tekemäänsä yksimielistä päätöstä? -Syy on yksinkertainen, valtuusto teki mainitun päätöksen juuri sopivasti ennen viime vaaleja ja päättäjät halusivat julkisesti miellyttää äänestäjiä. Osittain samat tyypit miellyttävät nyt lähes samoilla puheilla tai vaikenemalla omasta työpaikasta ja työstään.

KAUPUNGIN TUOTTAMA PALVELU

Kaupungille on selkeintä, että että se itse tuottaa palvelunsa silloin, kun kysymys on jatkuvasta toiminnasta esim. ikäihmisistä tai lapsista huolehtiminen. Kaupungin omiin toimiin päättäjien on helppo reagoida kaupunkilaisilta saadun palautteen perusteella. Ongelmia syntyy siitä, jos esim. lautakunnat ovat niin laajoja toimialoiltaan, ettei niitä voi enää kutsua asiantuntijaelimiksi. vaan ne ovat vain kakkospalkintoja vaalituloksesta. Jos näin ei ole ja luottamushenkilöt pistävät kaupunkilaisten edun oman ja puolueen edun edelle, toimii lautakunta jouhevasti ja tehokkaasti taaten hyvien palvelujen tuottamisen.

Ongelmia syntyy myös siitä, jos kaupungin työntekijät istuvat lautakunnissa tai valtuustossa. Työntekijät nousevat kokouksissa valmistelijoina toimivien esimiestensä yläpuolelle, mutta seuraavana arkena he ovat jälleen valmistelijoiden alaisia. Tästä johtuen työntekijät eivät juurikaan voi tuoda julki työpaikkojen ongelmia tai käyttää erityisosaamistaan kaupungin ja sen asukkaiden eduksi. Luonnollisesti vielä suurempi ongelma syntyy silloin, jos päättäjänä istuu kaupungille palveluita myyvän yrityksen johtaja tms.. Mitä korkeammassa asemassa tällainen johtaja on, sitä suurempia verovaravirtoja hän voi kanavoida itselleen ja tästä kärsivät niin kaupunkilaiset kuin heille palveluja tuottavat kaupungin työntekijät.


Edellä mainituista seikoista johtuu, että määrätyiltä osin kaupungin itse tuottamia palveluja tuetaan yksityisellä tarjonnalla. Yksityisten palveluiden käyttö ei saa olla kaupungissa tempoilevaa vaan pitkäjänteistä, sillä silloin yrityksillä on mahdollista hioa tarjontansa tehokkaaksi ja parhaiten kaupunkilaisia palveleviksi. Myös kaupungin työtekijät ovat kaupunkilaisia ja siksi heitä ei saa lomauttamalla tai osa-aikaistamalla käyttää päättäjien joustovarana tai pelinnappuloina. Yksityisten palveluiden käytöllä ei pidä myöskään ajaa alas kaupungin työntekijöiden tulevaisuuden uskoa ja työmotivaatiota, sillä siitä ei hyödy kukaan ja suurin kärsijä on palvelua tarvitseva ja niistä maksava kaupunkilainen.

YKSITYINEN PALVELU

Käytännön työn suorittaa aina yksityinen ihminen olipa hän minkä työnantajan palvelussa tahansa, joten asiallisesti hoidettujen tuottajien työn laaduista ei löydy kuin tekijöiden henkilökohtaisista piirteistä johtuvia eroja: Ensimmäinen on mukava, toinen seurallinen, kolmas ahkera jne.. On vain ja ainoastaan työnjohdosta ja työtä tarjoavan  yhteisön toimintatavoista kiinni, kuinka hyväksi tai huonoksi työn tulos voi muodostua. Pinnallisen keskustelun yksityisen ja julkisen palvelun käytöstä tulisi kääntyä keskusteluksi palvelun laatuun ja hintaan.

Julkista palvelua ei pidä koskaan ulkoistaa, jos toimialalla ei ole riittävää kilpailua. Jos näin tehdään, kaupunki ajaa lopullisesti alas oman palvelunsa ja jää monopolin tai kartellin ryöstettäväksi, näkyy se niin ostopalvelun laadussa kuin hinnassa. Pahimmillaan kunta voi ajaa itsensä häikäilemättömän rahastusautomaatin asemaan.  Tällöin kunta joutuu maksamaan mahdollisimman kovan hinnan mahdollisimman huonosta palvelusta eikä sillä, mitä todennäköisemmin, ole enää sote-uudistuksen jälkeen edes valvojan tai valitsijan roolia palvelujen toteuttajan tai laadun suhteen.

KANSAIVÄLISET JA SUURET TOIMIJAT

Yksityisen tuottamaa palvelua on monenlaista. Pienet paikalliset yritykset eivät voi polkea palvelujen laatua ja harrastaa ryöstöhinnoittelua. Pieninä toimijoina ne eivät voi päästä monopoliasemaan ja lisäksi kaupungin valvonnan ohella niihin kohdistuu yhteisön paine. Yrittäjä, joka kovilla hinnoilla tarjoaa huonoa palvelua, ei voi kulkea kaduilla ja elää normaalia arkea kotikaupungissaan. Käytännössä on mahdotonta, että pienyritys kohtelisi työllistettyjä hyväksikäyttäen, onnetonta ruokaa tarjoten vanhuksia huonosti. Eräs merkittävä kontrolliväline pienellä paikkakunnalla on peri suomalainen kateus, joka ei hyväksy naapurin rikastumista yhteisiä rahoilla.

Pienen paikallisen yrityksen pienet voitot jäävät pyörittämään sen paikkakunnan toimintoja, jonne yrittäjä maksaa omat veronsa. Suuret toimijat, joiden kasvottomia omistajia eivät paikalliset veronmaksat tunne eivätkä näe, jättävät paikkakunnalle mahdollisimman vähän rahaa. Palvelut toteutetaan mahdollisimman pienellä henkilökunnalla ja mahdollisimman pienillä palkoilla ja muilla kuluilla. Pahimmillaan suuryritysten voitot kanavoidaan veroparatiisien kautta sellaisille ökyille, jotka eivät käytä senttiäkään Suomen pienillä paikkakunnilla, joilta suuren osan rahoistaan tempovat.

Aivan oma lukunsa on suurien yritysten häikäilemättömyys omien etujensa valvonnassa ja jopa sotkeutumisessa paikkakuntien politiikkaan. Yritys saattaa tarjota jopa työpaikkaa ja muhkeaa palkkaa paikkakunnan politiikan näkyvälle vaikuttajalle, jonka politiikan perustan kulmakivi on ollut yksityistämisen vastustaminen. Kun heikkoselkärankainen ja ahne päättäjä tarttuu suuryrityksen täkyyn, saa yritys kaksi kärpästä tai pikemminkin verta imevää lepakkoa samalla iskulla: Suurin kritisoija hiljenee rahan voimalla ja rahan voimalla se saa oivan ja härskin sarvipään ei ainoastaan puhumaan etujensa puolesta vaan suuntaamaan yhteisiä verovaroja veroparatiisien kautta mammonan haalijoille.

Häikäilemättömimmillään sielunsa, veroparatiisien takana lymyävälle suurpääomalle, myynyt päättäjä kanavoi kaikin mahdollisin konstein paikkakuntansa verovaroja työnantajalleen.  Hän vastustaa suuria uudistuksia mitä mystisimmin perustein ja hänestä tulee kaiken kehityksen jarru sekä lasten, nuorten ja kaupungin työntekijöiden verta imevä vampyyri. Hän on sielunsa myynyt ja sarvensa kasvattanut eli lähtenyt marssimaan joukkoihin, joissa viimeinenkin inhimillisyyden pisara on uhrattu pääomapiirien tavoitteiden toteuttamiselle.


Vaalimainoksissa voidaan luvata ja väittää mitä tahansa, mutta teot puhuvat puolestaan. Samoin jotain voi päätellä myös siitä, mistä ehdokas vaikenee. Jos kansainvälistä veisaava ehdokas ylistää itseään ja julistaa jotain muuta, mutta unohtaa kertoa työnantajansa, kannattaa äänestäjän pohtia syitä unohdukseen. Onko asiat ja elämäntilanteet muuttuneen niin, ettei kansainvälistä enää lauleta työväelle ja heidän taistelulleen, vaan nyt laulua veisataan kansainvälisten veroparatiisiyritysten sekä suurpääoman saavutusten maksimoimiseksi. Demokratia perustuu tietoon ja tiedottomuus saa jonkun  äänestämään, kauniin punaisen kuoren vuoksi, vanhaa, onttoa ja puista retiisiä.


Linkkejä:

Attendo laskee hoitajien palkkoja

Hoitopaikassa vähemmän mainio vire?
Järkyttäviä kuvia vanhusten hoidosta
Mainio Vire Uusikaupunki

61 kommenttia:

  1. Porvari Valkosen linja on aika kaukana porvarien linjalta.

    VastaaPoista
  2. Kokoomus käyttää Javaa hyväksi. Hän jakaa kohteliaana kahvia ja juttelee hankalien ihmisten kanssa. Puolueväki hoitaa perinteiset kokoomuslaiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Java ja kokoomus on siksi poissuljettu valinnastani. Takinkääntäjät !

      Poista
    2. Voiko takin kääntää ennen vaaleja?

      Poista
  3. Java kirjoittaa:
    "Käytännössä on mahdotonta, että pienyritys kohtelisi työllistettyjä hyväksikäyttäen, onnetonta ruokaa tarjoten vanhuksia huonosti."
    Miksi sitten näin on tapahtunut ympäri Suomea vuosien ajan? Se kuka yrityksen omistaa on näissä kaltoinkohtelutapauksissa sivuseikka. Paljon tärkeämpää on se millainen ja miten hoitaja asiakkaan kohtaa.
    Yrittäminen ja hoitaminen olisi parasta pitää erillään varsinkin kun palvelun ostava kunta ei hoidon laatua pysty valvomaan. Ja miten pystyisi kun ei pysty edes omien yksiköidensä laatua valvomaan.
    Ukin hoitoalan yrittäjistä en mitään sano koska en heistä mitään tiedä, mutta sen sanon että pelkästään yrityksen omistajia kuuntelemalla ei kannata mielipidettään muodostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. suuret yritykset hoitaa vanhuksia huonosti. pieni menee konkurssiin. katso linkit, tiedät mistä on kyse.

      Poista
    2. Vittumaisia hoitajia ja olosuhteita voi olla ihan missä tahansa. Mutta eihän Java niistä välitä kun kaikki aika menee demarinaisten arvosteluun.

      Poista
    3. Vittumaiset hoitajat eivät laske palkkoja tai alimitoita henkilökuntaa tai säästä viihtyvyydessä. Kaiken tuon tekevät johtajat ja se tekee vittumaista jälkeä hoitajien motivaatiossa.

      Poista
    4. Johtaja ja vittumainen hoitaja voi olla pienessä yrityksessä yksi ja sama henkilö

      Poista
    5. Hommat loppuu vittumaiselta johtajalta hyvin äkkiä tai yritys menee konkurssiin.

      Poista
    6. No sovitaan niin. Mihin muuten ne hoidettavat sitten laitetaan? Taitaa vastuu loppua samalla kun rahat loppuu. Julkinen sektori hoitaa homman.

      Poista
    7. Tehdään kuten Java sanoo ja valtuusto on päättänyt vanhukset hoidetaan kaupungin omatuottamana palveluna pienten paikallisten yritysten tukemana.

      Poista
    8. Nythän on niin että asiakas saa itse päättää mistä palvelun palvelusetelillä ostaa ja suurin osa ainakin vanhuksista valitsee Attendon. Siksi Attendo 2 ollaan rakentamassa.
      Eikä tuo paikallisten pienten suosiminen kyllä lain mukaan onnistukaan. Eikä kaikki paikalliset palveluntarjoajat edes täytä kaupungin asettamia kriteerejä. Ja kaikkein tärkeintä on että rahoille saadaan vastinetta.

      Poista
    9. Ei mee ihan noin mitä 17.59 kirjoittaa

      Poista
  4. Java on esiintymisen ammattilainen. Muutamalla sanalla mursi itseensä kohdistuneet epäluulot ja sai torillisen ihmisiä hyvälle mielelle. Sitten minä menin muiden mukana jonottamaan kokoomuksen kahvia.

    VastaaPoista
  5. Valkonen on tolkun seuramies ja tulevaisuudessa valtuutettu.

    VastaaPoista
  6. Kukaan noin ole tehnyt.

    VastaaPoista
  7. Ukiin on tulossa myös päivähoidon puolelle kovasti yksityisiä toimijoita. Avin huomauttama Touhula (ruotsalainen sijoitusyhtiö takana) rakentaa Santtiioon ja norjalainen firma on kovasti kiinnostunut myös tulemaan. Niin kuin Java kirjoitti, vanhusten ja lasten hoitoon yksityistäminen ei sovi, jos kerran takana on taloustavoitteet ja bisneksen teko.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitenhän käy kun päätöksen teko siirtyy sote puolella maakuntiin, siihen ei kunnanpäättäjillä ole sanasijaa. Käsittääkseni myös valtonta jää ainostaan omavlvonta asteelle ei hyvältä näytä.
      Päivähoito sentään jää kunnan päätetettäväksi

      Poista
  8. http://mvlehti.net/2015/01/26/suuri-lastensuojeluhinnasto-yo-lastenkodissa-yhta-kallis-kuin-loistohotellissa-katso-hurjat-hinnat/

    VastaaPoista
  9. Vammaisten hoito on törkeintä rahastusta. Saat viisitonnia per vammainen kuussa, Riittää kun joku pitää ne hengissä ja yrittäjä voi matkustella ympäri maapalloa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vammaisia hoitaa jenkkilässä viihtyvä ukilainen ökydemari

      Poista
  10. Merja Koski ei uskaltanut tulla valtuustoon häviämään äänestystä uusien koulujen rakentamisesta.

    VastaaPoista
  11. Se nainen ei pelkää. Jos rouva Koski olisi ollut paikalla, demarit oli olisivat olleet yksimielisesti palautuksen kannalla.

    VastaaPoista
  12. Siis ei ollut päättämässä. Niinpä niin.

    VastaaPoista
  13. Demarit ja Pro tähtää yhdessä vaalivoittoon. Vaalien jälkeen tehdään uudet päätökset ja sanotaan hyvästit monitoimihallille, uimahallille ja uusille kouluille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joko revit pelihousus?

      Poista
    2. Vartiainen repii pelihousut, kun toverit tunaroi.

      Poista
    3. Mitäs Aaltonen nyt tuumaa kun hävis 100-0

      Poista
    4. Mököttää Merja Kosken kanssa.

      Poista
  14. Niin. Päätöshän ei ole vielä lainvoimainen. Sovimme jo Hesun kanssa palaverin huoltoaseman baariin.
    Aamulla kai aurinko nousee taas. Vai?
    JAa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päätös ei tule muuttumaan, hakattas satojatuhansia suunitteluun ja sitten päätöstä muutettas.
      Älkää ihan päättömiä sentään kirjoitelka.

      Poista
    2. Mikä päätös pitäisi muuttaa?
      JAa

      Poista
    3. Et sitten edes kokoomuksen keskustelutilaisuuteen viittiny mennä. Mieluummin kirjoittelet tänne älyttömyyksiä.

      Poista
    4. Sattumoisin olen ulkopaikkakunnalla töissä. Muutoin olisinkin ollut ko. tilaisuudessa keskustelemassa mitä älyttömimmistä oivalluksista.
      JAa

      Poista
    5. Päätös mikä ei ole lainvoimainen joko selkes Juha?

      Poista
  15. Java oli eduskuntavaaleissa vasemmistoliiton Sanna Lovenin takana. Nyt veljeilee vasemmistoliittolaisten kanssa ja vastustaa yksityistämistä. Tuo ei voi kiinnostaa kokoomuksen äänestäjiä.

    VastaaPoista
  16. Minua ei enää TB:llä näy. En halua rahoittaa Walan makkaroita ja isoja lehtimainoksia. URV:n tuotteita en ole ostanutkaan.

    VastaaPoista
  17. Äänestäkää Walaa ja kaupungin autot tankataan jatkossakin Teboililla.

    VastaaPoista
  18. Onko javakin mennyt pro Walan porukkaan voitko kertoa?

    VastaaPoista
  19. Mikään ei ole muuttunut edellisistä kuntavaalilupauksista samat ovat lupaukset,yhtä hyvää kahta kaunista.Kalle Kehveli.

    VastaaPoista
  20. Mikään ei ole muuttunut edellisistä kuntavaalilupauksista samat ovat lupaukset,yhtä hyvää kahta kaunista.Kalle Kehveli.

    VastaaPoista
  21. Raken ja Javan vastauksissa edelliskertaan verrattuna ei suurempia muutoksia. En muista vastasiko Aaltonen v. 2012 Ylen vaalikoneeseen mutta nyt oli peruskokkarin vastaukset. Ottaisi mm turvapaikan saaneita Ukiin.

    VastaaPoista
  22. Juha on hiukka pihalla kaikesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä. Tuli vahvistus, että kaikesta hiukka pihalla. Kai sentään tasaisesti.
      JAa

      Poista
  23. Just. Mm. ottaisi turvapaikan saaneita Ukiin. Jäikö nyt jotain kertomatta tässä kommentissa?
    JAa
    ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sori vaan, paha moka. Korostit nimenomaan että Suomesta turvapaikan saaneita. Eli esim Ruotsista turvapaikan saaneilla ei oo mitään mahiksia, kylmä käsi niille.





      Poista
  24. Aaltonen tuomassa mamuja ukiin, mutta kouluun ei riitä rahat. Just kokoomus vaikuttaa.

    VastaaPoista
  25. Kokoomus pistää Raken ja Javan ruotuun vaalien jälkeen.

    VastaaPoista
  26. Mainiota. Taas jäi osa turvapaikanhakijoihin ottamiseen liityvässä asiassa huomioimatta. Voi voi sentään. Mitä Javaan ja Rakeen tulee, niin eiköhän ukot ole jo ruodussa.
    JAa

    VastaaPoista
  27. Mitä jos ehdokas kertoisi kantansa itse?

    VastaaPoista
  28. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Meillä Uudessakaupungissa ei ole edellytyksiä vastaanottaa turvapaikan saaneita siten, että heillä olisi täällä hyvä olla. Muualla po. asia osataan hoitaa paremmin, joten turvapaikanhakijoiden kannaltakin on parempi, että he pääsevät mahdollisimman hyviin oloihin.

    Tuntuu lähinnä käsittämättömältä, että nykytilanteessa, jossa kaupungissa on huutava pula vientiteollisuuden työntekijöiden asunnoista, meillä riittää asuntoja turvapaikan saaneille. Pitkälti vientiteollisuuden ja sen työntekijöiden tuloksella rahoitetaan koko meidän yhteiskuntamme, joten siltä suunnalta kasvuesteet pois. Uudessakaupungissa ei ollut vähäisintäkään halua toimivan kotoutusohjelman luomiselle, joten meillä ei ole pienimpiäkään edellytyksiä vastaanottaa vieraan kulttuurin edustajia tänne.

    Minulla ei ole mitään ongelmia seisoa kokoomusruodussa, sillä se perustuu omilla aivoilla ajatteluun ja ajatusten vaihtoon. Minulle kukaan ei ole sanonut , mitä mieltä on jostain asiasta oltava. Tuon omia ajatuksiani ja näkemyksiäni puolueeseen niin paikallis- kuin valtakunnantasolla. Juha Aaltonen saa ajatella just niin kuin hän tykkää! -Ja niin hän tekeekin vai luuliko joku jotain muuta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakolaiset saa hukkua mereen, siinä Valkosen inhimillisyys paljastui.

      Poista
    2. Ehkä kokoomuksessa saa olla eri mieltä? Mutta ei saa puhua valtuustossa. Kokoomuksen naisvaltuutettua kiellettiin puhumasta valtuuston kokouksessa. Kun olisi ollut eri mieltä rakentamisesta. Itse näin kertoi.

      Poista
  29. Juha on oppinut jotain Java ja Rake ei.

    VastaaPoista
  30. Tavallinen työläinenkin saa neljänvuoden välein ystävän kahdenviikon ajaksi kokomusehdokkaasta.Nyt ei haukuta enää työläistä kalliiksi palkkakiskuriksi vaan ahkeraksi työntekijäksi.Kalle Kehveli

    VastaaPoista
  31. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Yhdellekään tänne kaavaillulle pakolaiselle ei mereen hukkuminen ole vaihtoehto Uuteenkaupunkiin tulemiselle. Juuri näihin pakolaisuuden alkusyihin olen jo aiemmin puuttunut. Olen aina korostanut työntekijöiden ostovoiman eli hyvien palkkojen merkitystä koko maalle. Eikö ole hyvä, että kauttani tämä ajatusmalli kanavoituu kokoomuksen sisälle. Uudenkaupungin valtuustossa ei päätetä palkoista.

    Minä pidän mitä lupaan, eikä minua kukaan komentele ja kokoomus on entistä leveämpi kanava sanomisilleni. Laitoin uudet alustuksen. Kivaa iltaa.

    VastaaPoista
  32. Kaikki EK herrat ovat kokomuslaisia.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!